Brzdou pro děti mohou být i učitelé

Ve školství se odehrává „tichá revoluce“. Stále více rodičů totiž podporuje alternativní přístupy učitelů k dětem. Motivace mají různé – od prostého cíle, aby se dětem ve škole líbilo, až k promyšleným úvahám o správném vývoji člověka, na který už tradiční školství nestačí. „Především by ve školství dojít k inovaci cílů. Školy ale většinou nevědí, co si s touto myšlenkou v praxi počít,“ říká ředitel Institutu pro podporu inovativního vzdělávání Pavel Kraemer.

Progresivní pedagogové často tvrdí, že se vyvíjejí potřeby žáků vzhledem k jejich vědomí a prožívání světa. V závislosti na tom by se měl měnit i přístup pedagogů. Děje se to?
Intuitivní pedagogika je vlastně výraz pro kurzy učitelů, kteří by měli působit ve školách podobných té v Solviku. Učí dospělé, jak pracovat se svými emocemi, jak řešit konflikty, jak vést tým, prostě všechny podstatné záležitosti, které učitel potřebuje. Hodně jde o pochopení vlastního nitra, vlastní emoční oblasti. Ve škole tohoto typu nemůže učit člověk, který by v sobě sám měl bloky. Když děti dostanou takové množství svobody, v nepřipraveném učiteli to může vyvolat ohromný strach.

Takže největší „brzdou“ může vlastně být pedagog?
Lidé, kteří míří do učitelského povolání, se vůbec nesetkají ani náznakem se školením, které by přispělo k sebepoznání slabých či silných stránek vlastní osobnosti. Neumí s nimi pracovat a nikde se to neučí. Důležitý je i obecný přehled a pochopení, v jaké době žijeme. Většina z toho, co školy učí a jak to učí, je naprosto neadekvátní dnešní době. Je to víceméně stejné jako před třiceti lety a hodně podobné tomu, co se ve školách dělo už za Marie Terezie.

Celý rozhovor naleznete kde:

http://www.rozhlas.cz/plus/dnesniplus/_zprava/nejvetsi-brzdou-pro-deti-byvaji-ucitele-rika-sef-institutu-pro-podporu-inovativniho-vzdelavani-pavel-kraemer–1736205

Bookmark the permalink.

Komentáře jsou zakázány.