Intuitivní pedagogika

O intuitivním vzdělávání

 Po celý život, v každém oka mžiku, si můžeme hrát tu nejživější dětskou hru. Hru na sebe sama.

Dítě, než dostane rozum, žije ze své intuice. Při dospívání to dítě, kterým jsme, zalézá kamsi do nitra a jen málokdy pak leze ven. Kdykoli bychom se mohli dívat na svět dětskýma očima, hrát si celý den s životem a radovat se z každé maličkosti. Jenže preferujeme dospělost s jejími problémy, povinnostmi a soudy.

Vnitřní dítě je otevřené světu. Hraje si s ním. Když se o něj uhodí, když udělá chybu, anebo neví tak úplně přesně, co se s ním děje, učí se. Poznává svět a sebe v něm. Neztrácí se, ale naopak se nalézá. Děti se rodí, aby se poznaly.

Intuitivní hra na vnitřní dítě dává člověku nové komunikační schopnosti. Učí jej orientovat se ve vlastních emocích i v pohnutkách ostatních. Učí jak mít otevřené oči. Jak se rozhlížet po vnější krajině i kudy procházet zákoutími vlastní duše. Intuice je jazykem světa.

plátna

Intuitivní hry rozehrávají tělo. Rozhýbávají údy, rozeznívají smysly a pouští mysl po proudu. Po stole se dá skákat, židlí lze házet a nejlepší prolézačkou na světě je naše duše.

Hnutí intuitivní pedagogiky vzniklo ve Švédku z iniciativy Pära Ahlboma – skladatele, hudebníka, eurytmisty a waldorfského učitele. V 80. letech spolu s Merete Lovlie založil v městečku Järně školu Solvik.

Dohodli se, že hlouběji pochopí dětský svět. Toužili si „vzpomenout“, jak oni sami kdysi poznávali život kolem sebe. A tak vybudovali místo, kde je především dovoleno si hrát. Neboť při hře děti nejen poznávají vlastnosti konkrétních věcí, celého světa a ostatních lidí, ale především objevují samy sebe.

Ve škole Solvik se snaží, aby se dítě stalo vnitřně svobodným člověkem, jenž si radostně utváří a užívá svůj vlastní život. Často si pleteme, co chceme, s tím, co od nás chce naše společnost. Aby se děti nepletly, potřebují mít kolem sebe dospělé, kteří jsou sami takoví. Proto hlavním požadavkem, kladeným na učitele v Solviku, je být sám sebou.

solvik

V roce 2017/2018 se konají tyto termíny:

* Jaro: středa 12. 4. 17 h – neděle 16. 4. 14 h – Dieter Schwartz, Lukas König

* Léto: pátek 7. 7. 17 h – čtvrtek 13. 7. 14 h – Dieter Schwartz, Peter Živý, Lukas König

* Podzim: středa 25. 10. 17 h – neděle 29. 10. 14 h – Dieter Schwartz, Lukas König

* Zima 2018: čtvrtek 1. 2. 17 h – neděle 4. 2. 14 h – Dieter Schwartz, Lukas König

* Víkendové semináře – Thomas Pedroli:

24. – 26. 3. Lhota u Opavy

19. – 21. 5. Brno

Více informací k jednotlivým seminářům a další termíny budeme postupně zveřejňovat na webových stránkách Institutu.

Vzděláváním v intuitivní pedagogice nás provází:

  • Dieter Schwartz, hudebník, kouč a třídní učitel, vedoucí semináře intuitivní pedagogiky.
  • Lukas König, absolvent divadelní školy Michaila Čechova v Berlíně, režisér divadelních her ve waldorfských školách, rozvíjí intuitivní pedagogiku na poli dramatu.
  • Peter Živý, lektor her intuitivní pedagogiky.
  • Pär Ahlbom, hudební skladatel a terapeut, spoluzakladatel školy Solvik, autor intuitivních her
  • Thomas Pedroli, hudebník, kouč a třídní učitel, iniciátor prvních seminářů intuitivní pedagogiky
  • Merete Lovlie, malířka a spoluzakladatelka školy Solvik.
  • Susanne Oertel, malířka a žákyně Merete Lovlie

 

Místo konání semináře a ubytování

Semináře se budou konat v nově zrekonstruované budově bývalé sokolovny v obci Trpoměchy u Slaného, kterou provozuje nezisková organizace Otevřený prostor. K dispozici je velký sál, galerie a místnost pro kurz komunikace. Dále je zde možné vytvořit místo pro děti, kde se budou cítit bezpečně a vždy vítané. Sokolovna nabízí různé ubytovací možnosti – v ceně semináře je přespání na karimatce se spacákem. Využít můžete nabídku oddělených pokojů, celkem je 13 postelí a 6 přistýlek – cena za noc bude upřesněna. V celé budově je několik sprch. Při hezkém počasí si můžete vzít stan a přespat na zahradě.

Letní seminář se bude konat v pěkném prostředí komunitního centra Koněprusy u Berouna, nedaleko krápníkových jeskyň. Máme k dispozici tři různé prostory na hry, zpěv a rozhovory, malování či divadlo, další tři prostory je možné využít na spaní nebo během dne pro děti. Centrum bylo rekonstruováno, k dispozici jsou sprchy, v případě pěkného počasí i venkovské prostory s hřištěm pro děti. V centru je možné zdarma přespat – se spacákem a karimatkou – k dispozici je pět místností. Při hezkém počasí si můžete vzít stan a užít si i zahradu. Další možností ubytování je vybrat si některý z penzionů v Berouně.

Stravování

Vařit pro Vás budou výborné vegetariánské jídlo třikrát denně (cena 250Kč až 300Kč / den), první den bude kuchyně připravená od 17 hodin. Pokud se chcete na semináři stravovat je nutné objednat stravu týden předem (adresa: daniela.m.simon@gmail.com nebo sms na číslo 776 712 373 – Daniela Mášová, stačí napsat své jméno, počet dnů a osob).

Děti

Děti mohou být na semináři určitým zpestřením, nicméně je třeba zajistit, aby jim během dne byla věnovaná dostatečná pozornost ze strany dospělých. Některé děti, především ty menší, často vyžadují hodně pozornosti. Doporučujeme rodičům, aby sami zvážili, zda děti vzít s sebou – vaše pozornost je soustředěna na práci na sobě samých, děti mohou vycítit nedostatek pozornosti a vyžadovat ji. Během intuitivních her je potřeba vzít v úvahu také bezpečnost dětí. Děti školního věku již zpravidla chápou pravidla, do určité míry se mohou některých aktivit smysluplně účastnit. Pokud uvažujete o tom, vzít děti s sebou, prosíme, vždy se s námi domluvte předem.

Během semináře plánujeme zařadit do programu workshopy či hry pro děti (1 blok dopoledne a 1 odpoledne). Za děti se pak bude platit příspěvek. Jeho výši včas upřesníme.

Dítě, než dostane rozum, žije ze své intuice. Každý z nás si v sobě nosí tento intuitivní dětský svět. Kdykoli bychom se kolem sebe mohli rozhlížet dětskýma očima. Avšak děláme to pouze zřídkakdy. Raději jsme dospělí. Dospělost bývá často celkem složitým stavem. Nezřídka dokonce velice problematickým a bolestivým. Jestliže má problém dítě, když udělá chybu nebo neví tak úplně, co se s ním děje, učí se. Poznává svět. Neodsuzuje se, nehledá vnější viníky, nepoddává se momentálnímu problému. Neztrácí se, ale naopak se nalézá.

Pokud se naučíme všímat si svého vnitřního dítěte, získáme přístup ke schopnosti vytěžit z těžkostí světa a našeho vlastního osudu ta pravá poučení. Ta, co jsou právě pro nás. Skrz pohledy vnitřního dítěte vede cesta k nalezení přítomného okamžiku. Cesta, co vede přes srdce přímo do středu sebe sama. Ve skutečnosti nikdy nejsme ztraceni. Nikdy nejsme bezmocní a nevědoucí. Vždy je nablízku někdo, kdo nám podává pomocnou ruku. Mistr intuitivních her, kamarádka z kurzu, kterou jsme včera potkali poprvé, ale jako bychom ji znali odnepaměti nebo my sami. To je vůbec nejlepší. Když si podáme svou vlastní ruku. Vždy jsme nablízku se sebou samými.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Doprava

Trpoměchy: Z Prahy jezdí pravidelně autobusy ze zastávky Nádraží Veleslavín do Slaného, dále pak autobusem přímo do zastávky Trpoměchy, nebo můžete jít i pěšky – vzdálenost od Slaného je asi 4km po rovině. Konkrétní spojení najdete na IDOS. Pokud chcete někomu nabídnout odvoz nebo naopak využít spolujízdu od nádraží či odjinud, využijte facebook stránku intuitivní pedagogiky. Kdo nemá facebook, může nám napsat mail.

Koněprusy: Z Prahy jezdí vlaky z hl. nádraží směr Beroun, je to 35 minut rychlíkem.  Využít můžete také autobus z Prahy, Nových Butovic do Berouna. Dále pak autobusem přímo do Koněprus. Konkrétní spojení najdete na IDOS. Pokud chcete někomu nabídnout odvoz nebo naopak využít spolujízdu od nádraží či odjinud, využijte facebook stránku intuitivní pedagogiky. Kdo nemá facebook, může nám napsat mail.

Přihlašování a platba

Přihlašujte se prosím na modernivzdelani.cz/registrace-do-udalosti. Do předmětu zprávy pište prosím pouze “INTU”, usnadní nám to třídění a včasné odpovídání na Vaše emaily. Přihláška se stává závaznou po zaplacení kurzovného.

Ceník 2017 Jaro Léto Podzim Zima  
Roční platba

(do 10. 4. 2017)

Možnost splátek dohodou. 15.000Kč
Jednotlivé semináře 4.400Kč 6.700Kč 4.400Kč 4.000Kč

V ceně je možnost přespání s karimatkou a spacákem. Příplatek za přespání v pokoji na posteli upřesníme.

Studenti mají 30% slevu z kurzovného.

Zahraniční účastníci mohou využít slevu 20% z důvodů vyšších nákladů na dopravu.

Pokud se přihlásí 3 a více účastníků z jedné organizace, poskytujeme slevu 30%.

Slevy se nekombinují.

Storno podmínky:

Při platbě zvýhodněné ceny předplatného můžete jedenkrát chybět, ale zaplacenou částku za odhlášenou účast na semináři vám nemůžeme vrátit. Pokud budete chybět dvakrát a více, budeme situaci řešit individuálně, až nastane.

Spolek Intuitivní pedagogika (IČ: 03936333) má účet u Fio banky. Číslo účtu: 2000773926 / 2010

Var. symbol: pokud platíte na fakturu, uveďte její číslo Zpráva pro příjemce: INTU jméno a příjmení účastníka Faktury vystavuje Jana Kočí (jana.koci@gmail.com) – prosíme, dejte vědět předem, že budete platit na fakturu.

Obvyklý časový harmonogram semináře

První den

17.00 – 18.00 Registrace a platba stravování, večeře
18.00 – 21.30 První blok semináře s malou přestávkou na jídlo pro ty, kteří dorazí později

Další dny

8.00 – 9.00 Snídaně I
9.00 – 10.30 Seminář – zpravidla ranní kruh a ranní zpívání
10.30 – 11.00 Snídaně II/Svačina
11.00 – 12.30 Seminář – malování / komunikace a vnitřní konflikty / intu hry
12.30 – 14.30 Oběd
14.30 – 16.00 Seminář – malování / komunikace a vnitřní konflikty / intu hry
16.00 – 16.30 Svačina
16.30 – 18.00 Seminář – malování / komunikace a vnitřní konflikty / intu hry
18.00 – 19.30 Večeře
19.30 – 21.00 Seminář – zpravidla intu hry a večerní zpívání

Kromě prvního semináře ráno a posledního večer, které jsou společné, je vždy možné si vybrat mezi 2-3 možnostmi, popř. si domluvit individuální rozhovor.

Poslední den je zkrácený program, obvykle končíme již ve 14 h.

 

Dieter Schwartz o intuitivní pedagogice

„Děti jsou od přírody zvědavé, kreativní, aktivní, otevřené, ale také zranitelné. Dokud jsou v tomto stavu, mohou se rozvíjet a plně využít svůj potenciál.  Opravdová setkání se také dějí jen tehdy, pokud jsme v tomto stavu. Pokud jsme takto otevření a zranitelní, prožíváme život naplno. Díky komunikaci a mezilidskému kontaktu ve společenství si užíváme skutečné kvality života. Děti usilují o tuto životní kvalitu. Pokud já jako dospělý chci pomoci dětem, aby rozvinuly svůj plný potenciál, je důležité, abych já sám byl otevřený a zranitelný. Pokud vyměním stav vnitřní otevřenosti a zranitelnosti za něco jiného, pak pozastavím svůj osobní rozvoj. Děti nás neustále provokují, a tím poukazují na naše omezení, na to, že jsme se v určitém smyslu přestali rozvíjet. Překonat své hranice pak ale musím sám, bez vnější pomoci. Jak zlepšit situaci naší i našich dětí? V intuitivní pedagogice se cvičíme a hrajeme si, abychom se vrátili do stavu vnitřní otevřenosti. Přitom na jedné straně zažíváme pravé společenství a na druhé straně nacházíme i cestu k sobě samým, začínáme intenzivněji vnímat své nedostatky a bloky – aniž bychom se cítili ohroženi. Při odstraňování našich bloků nám pomáhají rozhovory, ve kterých zbavujeme své běžné uvažování tendence neustále všechno hodnotit a pomalu si osvojujeme schopnost myšlení ve fenoménech. Postupně překonáváme staré vzorce chování a překonáváme své vnitřní konflikty. Je velmi napínavé změnit jediného člověka, kterého mohu změnit – sám sebe. Pokud to činím, začnou děti více věřit ve svou vlastní budoucnost.“

Další informace o intuitivní pedagogice na našich stránkách.

Nebo na videích o intuitivním vzdělávání: Dieter Schwartz – O pocitech a konfliktech 

S jakýmkoliv dotazem kontaktujte Pavla Kraemera, nebo využijte kontaktní formulář v patičce.

Komentáře jsou zakázány.